پروژه طراحی و پیاده سازی وب سایت پایگاه خبری اتاق ایران
پیشینه پروژه
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و تشکلِ تشکلها شناخته میشود و بر اساس قانون مصوب مجلس، نقش مشاور سه قوه را بر عهده دارد. مسئولان رسانهای اتاق ایران در سال 1395 با ایده راهاندازی یک پایگاه خبری مستقل به عنوان تریبون بخش خصوصی، به تیم لوتوس کد مراجعه کردند.
ساختار محتوایی این پایگاه خبری باید به گونهای طراحی می شد که هم انعکاس دهنده رویدادهای داخلی اتاق ایران و واحدهای زیرمجموعه آن (34 اتاق استانی، اتاق های مشترک بازرگانی، تشکل های ملی و استانی، مرکز داوری و ...) باشد و فضایی برای انتشار تحلیل های کارشناسی اقتصادی ایجاد کند.
از نظر فنی، ساختار بزرگ اتاق ایران ایجاب میکرد که علاوه بر تحریریه متمرکزی که در تهران مستقر بود، دسترسی لازم به رابطین خبری در واحدهای مختلف اتاق، روابط عمومی های اتاقهای مشترک و همچنین اتاق های بازرگانی در استانها مختلف با هدف بارگذاری خبر، گزارش تصویری و دیگر تولیدات رسانه ای داده شود. به عبارت دیگر، باید یکworkflow ویژه طراحی و در قالب یک تحریریه آنلاین پیاده سازی می شد؛ تحریریه ای که قرار بود به حلقه اتصال تمامی فعالیتهای رسانهای زیرمجموعه بزرگ اتاق ایران تبدیل شود.
وبسایت قدیمی اتاق ایران مناسب تغییرات ایجاد شده در فضای رسانه ای کشور و حرکت به سمت تولیدات چندرسانه ای نبود. وبسایت جدید باید تمامی قابلیت های لازم برای انتشار تولیدات چندرسانه ای شامل گزارش تصویری، ویدئو و پادکست را فراهم میکرد. همچنین، سیاست سازمان مبنی بر انتشار محتوای تولیدی بر بستر سرورهای اتاق بازرگانی و عدم استفاده از سرویس های رایگان بیرونی بود و لوتوس کد باید برای این مسئله هم تمهیدات لازم در حوزه زیرساخت را میاندیشید.
در ادامه مسیر، همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و رفت و آمد هیات های تجاری از کشورهای مختلف، باعث شد ضرورت راه اندازی بخش های انگلیسی و عربی پایگاه خبری اتاق ایران بیش از پیش احساس شود. ماموریت بعدی تیم لوتوس کد، راه اندازی این دو وبسایت بود.
راهکار لوتوس کد
تحریره یکپارچه پایگاه خبری اتاق ایران بر ساختار قدرتمند نرم افزار مدیریت محتوای لوتوس پیاده سازی و بر اساس نیازهای رسانهای سازمان، ماژولهای مورد نیاز اضافه شد.
بر اساس یک ساختار دسترسی دقیق، نقش های مختلف با سطوح دسترسی متفاوت تعریف شد و به مدیران پایگاه خبری اتاق ایران این امکان را داد تا خبرنگاران و رابطین خبری خود را در سراسر کشور در بخش های مختلف وبسایت تعریف کنند.
یک بستر قوی، هم در سمت پنل مدیریت و هم در سمت وبسایت، برای انتشار تولیدات چندرسانه ای اتاق ایران فراهم شد. با توجه به حجم بالای این تولیدات و تعداد بالای کاربرانی که به صورت همزمان از این تولیدات استفاده می کردند، پیاده سازی یک زیرساخت قوی برای این بخش اهمیت دو چندان پیدا کرد.
با توجه به افزایش حملات سایبری به وبسایت های دولتی و غیردولتی داخلی بعد از مذاکرات هستهای، یک ساختار امنیتی چندلایه و موفق برای جلوگیری از این حملات پیاده سازی شد.
در ادامه، وبسایت های انگلیسی و عربی پایگاه خبری اتاق ایران با پنل تحریریه مستقل پیاده سازی و راه اندازی شد.
پشتیبانی
پروژه پایگاه خبری اتاق ایران مهم ترین پروژه تیم لوتوس کد بوده و ارتباط میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اعضای لوتوس کد طی این سالها به بهترین شکل حفظ شده است. لوتوس کد در تمامی پروژه ها سعی میکند به عنوان همکار در کنار تیم اداره کننده پروژه باشد، نه صرفا در جایگاه مجری پروژه. همین رویکرد به حفظ ارتباط با تیم رسانهای اتاق ایران نیز موثر بوده و پشتیبانی و آموزش اعضای تحریریه بزرگ پایگاه خبری اتاق ایران طی سال های فعالیت این رسانه همواره بخشی از مسئولیت لوتوس کد بوده است.
نتایج پروژه
تمامی رویدادهای بخش خصوصی ایران از سال 1395 به بعد، بر اساس روز، ماه و سال در قالب پایگاه خبری اتاق ایران آرشیو شده است. پیش از این تاریخ، رویدادهای مرتبط با فعالیت ها و دیدگاه های بخش خصوصی در اقتصاد کشور کمتر در دسترس قرار دارد.
برنامه نویسی استاندارد و اصطلاحا کد تمیز (clean code) اساس پروژه های بزرگ است و همین رویکرد در لوتوس کد، امکان توسعه نرم افزاری پنل مدیریت محتوای پایگاه خبری اتاق ایران را فراهم کرده است. همچنین پیاده سازی استانداردهای سئو فنی و محتوایی در این پروژه باعث شده محتوای منتشر شده در تعامل با موتورهای جستجو و به خصوص گوگل، به بهترین شکل ایندکس شود.
حضور مستمر مهم ترین تشکل بخش خصوصی در فضای رسانه ای ایران بر بستر قدرتمند نرم افزار مدیریت محتوای لوتوس، تاییدی بر قابلیتهای این نرم افزار است.